Pierwsza interdyscyplinarna debata Debata Handmade in Kraków– za nami!
8 i 9 sierpnia spotkaliśmy się w Pałacu Potockich w gronie:
badaczy reprezentujących różne dyscypliny nauki,
praktyków – tych, którzy organizują krakowskie targi, jarmarki i kiermasze, ich zarządców, decydentów,
przedstawicieli władz samorządowych,
rękodzielników i rzemieślników,
mieszkańców Krakowa.
Panele debaty
Podczas dwóch tematycznych paneli – „Handmade in Kraków od święta” i „Handmade in Kraków na co dzień” – poszukiwaliśmy odpowiedzi na pytania takie, jak:
Jaka jest dziś kondycja krakowskiego dziedzictwa rękodzielniczego i rzemieślniczego? Jak je dziś chronić i promować, i kto powinien być za to odpowiedzialny? Czy krakowski rynek rękodzielnictwa, rzemieślnictwa i pamiątkarstwa wymaga redefinicji i rewitalizacji? Jak powinno się nim zarządzać?
Dzięki formule okrągłego stołu, którą przyjęliśmy, do rozmowy aktywnie włączała się także publiczność.
Podziękowania
Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyjęli nasze zaproszenie i pojawili się na debacie, by dyskutować o przyszłości krakowskiego rzemiosła i rękodzieła. Jesteśmy wdzięczni także publiczności, która poświęciła swój czas i dodawała cenne uwagi do rozmowy panelistów.
Ogromne podziękowania kierujemy także do dr Joanny Dziadowiec-Greganić, koordynatorki merytoryczno-naukowej debaty. Dzięki jej moderacji, a także doskonale opracowanemu planowi debaty, mogliśmy wyciągnąć z tej dwugodzinnej dyskusji jak najwięcej.
Za pomoc organizacyjną i udostępnienie przestrzeni dziękujemy naszym partnerom, KBF i Pałac Potockich.
Redefinicja: co dalej?
Nasza debata otwiera nowy cykl wydarzeń i działań pod nazwą „Targi Sztuki Ludowej. Dziedzictwo: redefinicja – reimaginacja – reaktywacja”, który będziemy kontynuować w oczekiwaniu na jubileuszową, 50 edycję Międzynarodowych Targów Sztuki Ludowej.
IMAGO Centrum Sztuki Ludowej, pod przewodnictwem Prezesa Michała Czerskiego, rozpoczęło redefinicję targów już w 2020 roku. Inicjatywa ta miała na celu nowoczesne spojrzenie na tradycyjną sztukę ludową, zachęcanie do jej twórczej reinterpretacji oraz adaptacji w kontekście współczesnej kultury. Zmiany opierały się na trzech kluczowych filarach: technicznym, handlowym oraz kulturalno-edukacyjnym. Na naszych targach przestrzeń wystawienniczo-handlowa miasta została przekształcona w dynamiczną platformę, która nie tylko promuje tradycyjne rękodzieło, ale także otwiera się na nowych, młodych twórców. Dzięki tym zmianom, wydarzenie stało się nie tylko miejscem wymiany handlowej, ale również żywą przestrzenią dialogu między tradycją a nowoczesnością.
Cykl debat i rozmów, który właśnie rozpoczynamy, jest naturalną kontynuacją tych zmian. Wierzymy, że odegra on kluczową rolę w popularyzacji sztuki ludowej, nadając jej nowe znaczenia i ukazując jej nieprzemijającą wartość w świecie sztuki.
Już dziś zapraszamy Państwa na kolejne wydarzenia i dyskusję, które będziemy organizować w przyszłości