Twórcy tacy jak Jerzy Ćwierzyk, pokazują, że sztuka ludowa ewoluuje, sięgając po nowe inspiracje – od scen sakralnych po wizerunki arabskich turystek. To wyraz współczesnej tożsamości, która nie boi się eksperymentować.
„Ludowością etykietujemy sztukę zarówno wtedy, gdy stanowi ona źródło inspiracji wielkich artystów, jak i wtedy, kiedy ograniczamy ją do twórców uważanych za nieprofesjonalnych czy wręcz ‘prymitywnych’” – zauważa Miłosz Horodyski, artysta i kulturoznawca.
Sztuka ludowa od zawsze budziła emocje, ale jej znaczenie zmieniało się wraz z czasem. Przez lata była postrzegana jako domena twórców-amatorów, lecz współcześnie ponownie inspiruje artystów szukających autentyczności i powrotu do korzeni.
Podczas 20. Jubileuszowego Kiermaszu Pogranicza Kultur mieliśmy okazję zobaczyć, jak płynnie przenikają się tradycja i nowoczesność, tworząc przestrzeń do dialogu między różnymi pokoleniami i kulturami. Rzeźby Jerzego Ćwierzyka – od postaci sakralnych po wizerunki arabskich turystek – udowadniają, że sztuka ludowa nie daje się zaszufladkować i przekracza z pozoru postawione granice.
„Łączymy rękodzieło, które czerpie z dawnych technik i wzorców, z formami ekspresji, które są symbolem współczesnej, żywej kultury” – zaznacza Michał Czerski, Prezes Zarządu IMAGO CSL. Tegoroczny kiermasz zdominowały także dźwięki muzyki etnicznej – od polskiej, przez słowacką i ukraińską, aż po żydowską i bałkańską – przypominając o bogactwie krakowskich tradycji i ich różnorodności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o współczesnym obliczu sztuki ludowej? Zachęcamy do lektury artykułu na KRKnews!